tirsdag 1. mars 2011

Den andre siden

Jeg står foran en dør. Det er ei god gammeldags dør med to store ruter i, en oppe og en nede.
Den er lys, med et dørhåndtak i messing. Under dørhåndtaket er et nøkkelhull.
Døren står ikke i noen vegg. Den bare står der, midt i et stort tomrom.
Hvis jeg ser rundt hjørnet på døra, vil jeg da se den andre siden? 
Vil jeg da kunne se hva som er er der?

Men jeg kan ikke se på siden. Jeg kan kun se på døren.
Jeg tar i dørhåndtaket. Det er kaldt, som is, men jeg holder fast.
Jeg presser ned og hører låsebolten gå ut av hullet sitt.
Jeg dytter på døra, men den rikker seg ikke. 
Jeg drar i døra, men den rikker seg fortsatt ikke.
Jeg slipper dørhåndtaket og bøyer meg for å se gjennom nøkkelhullet.

Et øye! Jeg så et øye! 
Det var en mørk gråfarge som jeg tror jeg har sett før.
Øyet så kjent ut, men jeg klarer ikke å plassere det.
Nå vet jeg ihvertfall at det er noen på den andre siden.
Redsel kryper opp ryggen som en kald hånd idet jeg tenker på hvem det kan være.
Er personen farlig? Vil han eller hun meg vondt?
Jeg prøver å se en gang til. 

Nok en gang ser jeg øyet. Det stirrer på meg, som jeg stirrer på det.
Jeg vet ikke hvor lenge jeg står der og stirrer inn i nøkkelhullet. Sekunder, minutter, timer?
Tid har ingen mening her. Jeg er låst fast på et sted der tid ikke eksisterer.
Plutselig hører jeg banking i døra!
*dunk, Dunk, DUNK!*
Døra rister med det siste smellet og jeg hopper unna.

Sakte går jeg fram mot døra igjen. Jeg stirrer på den. Jeg kan føle den langt bak i hodet mitt, som en portal som sperrer for minner, følelser, lyster...
Jeg banker forsiktig på døra. Ingenting skjer.
Jeg banker litt hardere, men fortsatt skjer ingenting.
Jeg sparker så hardt jeg kan i døra, og denne gangen får jeg et smell tilbake!

Jeg roper og spør hvem som er der. Jeg får ikke noe svar.
Jeg prøver å snakke, å si noe som kan få den andre til å svare, men får aldri noen respons.
Til sist legger jeg igjen hånda på dørhåndtaket og presser det ned. 
Nok en gang hører jeg låsebolten skli ut av hullet sitt, men døra rikker seg ikke.
Plutselig er det noe som slår mot døra så jeg blir slengt bakover!
Døra åpner seg, og jeg ser...meg selv. 

Mitt andre jeg løper bort til meg og hopper på meg så jeg går i bakken. 
Liggende på rygg med pusten slått ut av meg ser jeg meg selv strekke ut en hånd og ta et fast grep rundt min egen strupe. Jeg får ikke puste og begynner å slå rundt meg i panikk, men kommer meg ikke løs.
Idet det begynner å svartne for meg slår en tanke meg.
En vis mann sa en gang "Ens største fiende er en selv."
Det siste jeg ser er et par iskalde grå øyne som ler idet jeg forsvinner inn i tomheten som er døden.

Ingen kommentarer: